• Marja

'De Heldenreis'

Bijgewerkt op: 15 sep. 2021

‘Het verhaal van je heldenreis is niet klaar op het moment dat je baby is geboren. De draak is verslagen, de prinses is wakker gekust, maar nu moet de held nog de tocht terug door de bergen maken om de schat naar zijn dorp te brengen of de prinses naar zijn paleis mee te voeren.’


Deze symbolische beschrijving over de setting na de geboorte van je kindje las ik in het boek: ‘Mijn reis naar binnen van Anna Myrte Korteweg en Jilke Pet.


Dit kwam meteen bij mij binnen!


Ik dacht direct aan ‘de reis’ die ik maakte als kersverse moeder na de geboorte van mijn eerste kindje. Ik wist niet wat me te wachten stond... Natuurlijk had ik me voorbereid! Op de bevalling, daar had ik mijn volle aandacht op gericht. De periode daarna daar had ik niet zo over nagedacht….


Ik had kraamzorg geregeld en kreeg een geweldig fijne en ervaren kraamzorg in huis, maar na die (voor mij) 10 dagen was deze zorg voorbij en was ik op mezelf aangewezen. Mijn partner had destijds 2 weken verlof en moest dus ook weer snel aan het werk.


Zo kwam ik als moeder ineens uit de bubbel. Er is geen vrouw op de wereld die na 10 dagen volledig hersteld is van haar bevalling. Ik dus ook niet…


Juist in die periode na de geboorte van je kindje heb je als moeder tijd en aandacht nodig om de weg vanuit je bubbel terug naar de buitenwereld te maken. Zowel lichamelijk en geestelijk is er veel veranderd! Je lichaam dat in kort tijdsbestek een grote transformatie heeft doorgemaakt (van bolle buik vol leven terug naar een leegte). Ik kan me nog goed herinneren dat ik dat getrappel in mijn buik stiekem miste na de bevalling. De dagen en nachten die anders gaan dan je voorheen gewend was. Je heb tijd nodig voor het vinden van een nieuwe balans een nieuw ritme samen met je partner, pasgeboren kindje en (eventueel) oudere kindjes.

Gelukkig is het partnerverlof nu langer en daarmee al een stuk beter geregeld dan in de periode dat mijn kindjes geboren werden. Toch zul jij als moeder er het merendeel van de tijd alleen voor staan. Je mag erop vertrouwen dat je dit kunt! Maar dat wil niet zeggen dat je je handen in de eerste weken, of zelfs maanden, niet vol zult hebben.


Daarom ben ik er dan ook van overtuigd dat zelfzorg heel belangrijk is tijdens je herstel na geboorte. Want een gelukkige en ontspannen moeder is veel beter in staat om voor haar kind te zorgen. Ik zeg niet voor niets tegen alle pas bevallen mama's uit mijn zwangerschapsyoga groep: 'Laat jezelf goed verzorgen!' Ja je leest het goed! Misschien denk je, net als ik destijds, dat je alles zelf moet kunnen. Je bent tenslotte mama en kan best zelf voor je kindje zorgen. Dat klopt! Maar vergeet niet om ook voor jezelf te zorgen of je te laten verzorgen door de kraamhulp en later wellicht iemand in je omgeving. Niet voor mezelf zorgen en laten zorgen was mijn fail #1! Daar heb ik veel van geleerd. Hieronder wat basis tips om over na te denken:


Wat kan helpend zijn?

- Durf om hulp te vragen

- Rust & Slaap

- Kraamvisite (hoeft niet, mag natuurlijk wel) Denk er van te voren over na hoe je dit aan wilt pakken

- Gezonde en voldoende voeding

Misschien is er wel iemand die af en toe een portie extra wil koken voor jou en je gezin?

- Gun jezelf ontspanning, doe iets wat je leuk vindt en druk af en toe de 'pauzeknop' in


Wist je dat je, om je genezingsproces te ondersteunen al heel snel kunt beginnen met een paar rustige yogaoefeningen? Hier kun je thuis al mee starten, later kun je de intensiteit opvoeren en wellicht kiezen voor yoga in een postpartum yoga groep. Deze les is gericht op het herstel van je postpartum lichaam. Yoga in een groep met pas bevallen moeders geeft je tevens de gelegenheid om ervaringen te delen met andere kersverse moeders.

Voor meer informatie hierover neem eens een kijkje bij de: Tijd voor Mama lessen die ik aanbied of neem contact met me op: info@puurvoormama.nl


Liefs Marja





62 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven