Zoeken
  • Marja

Waarom is zwangerschapsyoga goed?

Je bent zwanger!? Gefeliciteerd!


Vanaf nu staat jouw lichaam in dienst van het bouwen van een klein mensje. Je bent een heuse BABYFABRIEK! Het bouwen van dit kleine mini mensje kost ontzettend veel energie!


Wist je dat maar liefst 20% van je dagelijkse energie naar het bouwen van je baby gaat?

In het eerste trimester voel je dit vaak ook wel omdat je sneller moe bent of misschien zelfs misselijk. Allemaal tekenen die je lichaam jou geeft om even stapje terug te doen. Nu je zwanger bent en jouw lichaam in dienst staat van het bouwen van een klein mini mensje is het dus belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Maar waar begin je? Ben jij door vrienden, familie en collega’s al dood gegooid met goedbedoelde adviezen zoals: ‘Dit mag je echt niet meer eten als je zwanger bent hoor!’ en zie je door de bomen het bos niet meer?


Mijn advies: 'Focus juist vooral op wat wel kan en mag! Leg je focus op het positieve. Een positieve mindset helpt je tijdens de zwangerschap en straks met de bevalling!'

Omdat ik een zwangerschapscursus met yoga geef leg ik je graag uit wat zwangerschapsyoga voor je kan beteken.


We leven in een ontzettend snelle en drukke samenleving. We werken, sporten en hebben een sociaal leven. Ben je nu zwanger van je eerste kindje? Dan kan er veel op je afkomen! Ben je zwanger van een tweede of volgend kindje? Dit kan de zwangerschap en alles wat er van je verwacht wordt nog een grotere uitdaging maken! Juist daarom kan zwangerschapsyoga een uitkomst zijn. Even weg van je drukke leven. Een moment voor jou samen met het kindje in je buik. Tijdens de zwangerschapsyogales heb je een momentje samen in de week waarin je heel bewust contact maakt met het kindje in je buik. Je maakt verbinding met je kindje en staat even stil bij dat wat er zich afspeelt in je buik. Ook sta je stil bij je veranderende lichaam tijdens de zwangerschap en leer je deze veranderingen volledig accepteren en omarmen.


Wat doe je tijdens een zwangerschapsyogales?

De oefeningen die je doet tijdens een zwangerschapsyogales komen uit de yoga en mindfulness. Ze helpen je om een positieve mindset te creëren rondom de zwangerschap en bevalling. Dit doe je door het beoefenen van yogahoudingen, meditatie, mindfulness- en ademhalingsoefeningen.


De zwangerschapsyogales is echt een moment voor jezelf zorgen en daarmee dus ook voor het kindje in je buik. Tijdens de les is er ruimte voor beweging en flow maar ook zachtheid, naar binnen keren en stilstaan bij wat zich in je lichaam afspeelt. Zwangerschapsyoga bestaat niet alleen uit meditatie en mindfulness- en ademhalingsoefeningen. Je beoefent ook yoga, het fysieke deel van yoga bestaat uit houdingen. Dit zijn houdingen waarbij je kracht en balans traint maar ook concentratie. Yoga kan je dus zeker fysiek uitdagen. De houdingen in een zwangerschapsyogales zijn helemaal aangepast op jouw zwangere lichaam. Er wordt rekening gehouden met je veranderende lichaam en voor iedere houding zijn aanpassingen mogelijk er zal niet snel een houding voorkomen in de les die je niet mee kunt doen. Iets wat je in de reguliere sportles misschien wel tegenkomt nu je zwanger bent. Zeker niet onbelangrijk is om te vermelden dat de yoga houdingen in mijn zwangerschapsyogales je ook voorbereiden op de bevalling. Zo oefenen we bevalhoudingen maar ook yogahoudingen die spiergroepen versterken of juist ontspannen die je tijdens de bevalling hard nodig zult hebben.


Rust en ontspanning

Om het mini mensje dat in je buik groeit extra te ondersteunen is rust en ontspanning echt een must! Zowel fysiek als mentaal. Af en toe even een stap terug en de pauzeknop induwen is voor iedereen raadzaam in ons drukke bestaan. Maar zoals ik eerder aangaf kost het bouwen van het kindje in jouw buik ontzettend veel energie. Gun je zelf daarom af en toe een rust moment op de dag. Zwangerschapsyoga ondersteund hierin. De zwangerschapsyogales is een combinatie van actieve houdingen afgewisseld met rust en ontspanning. Zo start je de les bij mij met een mindful moment en sluit je de les af met een fijne ontspannende oefening.


Wist je dat je als zwangere zelfs recht hebt op extra pauze en dus rust. Je mag 1/8 van je werktijd besteden aan deze extra pauze.

Wanneer start je met zwangerschapsyoga?

Je kunt met zwangerschapsyoga starten vanaf 14 weken zwangerschap en als alles goed met je gaat kun je doorgaan totdat je kindje geboren wordt. Hoeveel zwangerschapsyogalessen je zou moeten volgen hangt af van je persoonlijke voorkeur en of je al vroeg in de zwangerschap start met zwangerschapsyogalessen. De zwangerschapsyogalessen die ik geef zijn gecombineerd met een complete zwangerschapscursus en worden aangeboden in een pakket van 7 lessen en 1 partnerles.

Hiermee geef ik je een complete voorbereiding op je bevalling, een moment van fysieke beweging en rust. Je komt heel bewust in verbinding met het kindje in je buik. In rust en vertrouwen bereid ik je samen met andere (aanstaande) moeders voor op een bevalling vanuit kracht en vertrouwen. De zwangerschapscursus met yoga wordt door sommige verzekeraars vergoed. Dit verschilt per zorgverzekeraar en is afhankelijk van de door jou gekozen aanvullende verzekering. Check dit altijd van te voren zelf bij je verzekeraar!


Twijfel je nog of je wilt starten met zwangerschapsyoga of heb je nog vragen? Neem gerust contact met me op: info@puurvoormama.nl


Liefs Marja





4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven